Non Stop Music

Emisiune
› STIRILE RADIO MINISAT

Pacea, o temă de actualitate!
24.02.2022, 11:06 pm

Într-o perioadă în care atenția întregii lumi este concentrată pe conflictul de la granița Ucrainei, abordarea tematicii păcii redevine o necesitate în societate și în sistemul de învățământ. Cu atât mai mult în astfel de circumstanțe, apare nevoia formării unei atitudini neconflictuale, tolerante, în care valori ca respectul și solidaritatea sunt sădite încă de la vârste fragede. Pentru a pregăti generații de oameni care își însușesc aceste valori, reflectate în comportamentul lor, Colegiul Național "Constantin Carabella" dezvoltă proiectul "Becoming a Peace School" - proiect 2020-1-RO01-KA201-079067, un parteneriat strategic pentru dezvoltare durabilă.   

În cadrul acestui proiect, șase cadre didactice din județul Dâmbovița, de la două instituții de învățământ partenere (două de la Colegiul Carabella și patru de la Școala Gimnazială Răzvad), au participat la o mobilitate în Țara Galilor, la mijlocul lunii februarie.  Astfel, au fost vizitate școlile Cyfarthfa High School și Nant-y-Parc primary - Caerphilly, două instituții de învățământ care au transpus conceptul de pace în curriculum și în modul de organizare atât al spațiilor de învățare, cât și al activităților educative.

Dincolo de mesajele care îndeamnă la o atitudine tolerantă, respect, gândire critică, expuse peste tot, în clădirile în care funcționează instituțiile de învățământ, surprinde abundența sălilor dedicate artelor, săli unde elevii pot viziona un film, pot pune în scenă o piesă de teatru, pot dezbate sau își pot manifesta talentele muzicale sau artistice, în general, dar și a sălilor unde creativitatea este valorificată în cel mai practic mod cu putință: ateliere unde pot proiecta, cu ajutorul calculatorului, obiecte utile în școală și altele unde pot transforma proiectele în lucruri concrete. Menghina, pila, șurubelnița sau cleștele sunt instrumente întâlnite în spații special amenajate încă de la grădiniță și până la liceu, acestea fiind utilizate atât de băieți, cât și de fete.

Viața cotidiană, cu toate aspectele ei, se regăsește și în sălile de clasă. Vezi încă de la grădiniță roboți de bucătărie, prăjitoare de pâine, copii legănând păpuși sau „pregătind un grătar” în aer liber, cu instrumente reale sau sub formă de jucării, cu ajutorul cărora copiii să învețe să se descurce în viață.

De asemenea, surprinzător a fost și faptul că la școala primară vizitată din Caerphilly, care includea și grădinița, sălile de clasă aveau ușa de acces din holul instituției, dar și câte o ușă care permitea accesul în grădină. Pentru că plouă frecvent, lângă ușa clasei, în exterior, se află câte un suport cu cizmulițe de cauciuc, pe care copiii să le încalțe și să poată petrece timp afară, chiar și când plouă, protejați de câte o copertină aflată deasupra intrării sau de pelerine de ploaie.

Am fost surprinși să vedem un post de radio amenajat ca după revistă la această școală primară. Copiii aveau acces neîngrădit acolo, luau interviuri, puneau muzică, prezentau știri sau starea vremii, manevrând cu mare iscusință toată aparatura instalată și dând dovadă de stăpânire de sine. Profesorii au mărturisit că apariția acestui studio de radio i-a ajutat pe copii să-și dezvolte abilitățile de comunicare, pe cele digitale și și-au dezvoltat stima de sine.

Noile tehnologii sunt nelipsite la orele de curs, de la table inteligente la ochelari VR cu care copiii pot vedea cum este să te plimbi pe o stradă din New York, de exemplu, sau cum circulă sângele prin corpul uman ori cum se trăia în epocile îndepărtate.

Spre deosebire de sistemul de învățământ de la noi, școlile din Țara Galilor au o mai mare autonomie, curriculumul este mult mai flexibil, astfel încât poate fi adaptat nevoilor comunității. Învățătorii, la ciclul primar, au în grijă un singur an de studiu, astfel că elevii își vor schimba în fiecare an învățătorul. Pe parcursul anului școlar, elevii au de atins niște competențe, având indicatori de performanță în locul notelor și cu punctajele atinse pe fiecare competență vor merge în anul următor, cadrul didactic care îi preia având situația fiecărui elev în parte pentru a ști de unde trebuie să pornească. Nimeni nu rămâne repetent. Învățătorul beneficiază de un ajutor, iar copiii care întâmpină dificultăți în procesul de învățare beneficiază de consiliere.

Un alt aspect care ar putea fi preluat cu succes în școlile noastre este cel întâlnit la Cyfarthfa High School, acolo unde există o sală destinată copiilor care resimt anumite frustrări de care vor să scape. Acolo, există un instructor de sport care îi poate ajuta, poți vedea mănuși sau sac de box, echipament specific artelor marțiale, dar și un afiș pe ușă prin care este interzis accesul în lipsa instructorului. Elevii merg în această sală atunci când simt ei nevoia, nefiind trimiși de nimeni.

Energia pozitivă, fețele destinse, încurajările sunt o constantă în școlile vizitate. Toleranța, respectul pentru diversitate, conștientizarea egalității de gen, dezvoltarea gândirii critice și a competențelor necesare pentru a trăi într-o societate democratică sunt teme abordate încă din primii ani în sistemul educațional.

În cadrul acestei mobilități, au avut loc și sesiuni de instruire și dezbateri în Templul Păcii din Cardiff, susținute de activista pentru pace Jane Harris și de Maria Perez, coordonatoarea proiectului. Aceste întâlniri au avut în vedere stabilirea unor modalități de introducere a tematicii păcii în curriculum în școlile partenere din România, Slovenia și Turcia, astfel încât, cu pași mici, să se poată realiza o schimbare în ceea ce privește formarea comportamentului neconflictual în rândul tinerilor, dar și la nivelul întregii societăți.

› Ştiri recente:
› EVENIMENTE RECOMANDATE